Sidor

tisdag 14 september 2010

Strid melllan mig och Skarpnäcks Stadsdelsförvaltning

Målnr.37 686-10, enhet 14

Jag yttrar mig angående beslutet jag fick av Skarpnäcks Stadsdelsnämd i Stockholms Stad angående bistånd enligt socialtjänstlagen.


Min sjukdom ALS gör det helt omöjligt att bära lådor, gå ner för trappor med något i handen för då tappar jag balansen och faller. Att packa ner i lådor har jag inte heller kunnat, samt att jag blir mkt trött och utslagen när jag överanstränger mig. Alltså, att flytta över huvudtaget, är helt omöjligt med denna sjukdom. Jag är funktionshindrad.
Bifogar mina läkarintyg.

Stadsdelsförvaltningen skriver att ”Maria valt att flytta omedelbart trots att det medför dubbla hyror har hon själv att ta ansvar för.”

Det var nödvändigt att flytta till en lägenhet med hiss. Jag är ensamstående med en son på 2 ½, och jag orkade ej längre bära honom, mat och dylikt upp för 3 trappor.
Den nya lägenhet är modern och det underlättar min vardag på många sätt. Så denna flytt var nödvändig. Bifogar intyg från arbetsterapeut.
Inte minst viktigt att notera är att när man får en lägenhet förmedlad från Stockholms Bostadsförmedling får man, i de flesta fall, betala dubbla hyror. Det beror på att hyresvärden, Svenska Bostäder, själva bestämmer när en lägenhet är klar för inflyttning, oberoende av när inflyttande hyresgäst får sin gamla lägenhet uppsagt.
Det är en verklighet de flesta känner till, men inte Skarpsnäcks Stadsdelsförvaltning?


Stadsdelsförvaltningen skriver dessutom ”angående flyttkostnader har Maria inte inväntat godkänt kostnadsförslag före bokning av flytthjälp”.

När jag samtalade med Ellinor Westin så lät det på henne att det nog skulle gå att få stöd till flytten. - lämna in ett kostnadsförslag, sa hon.
Den 9 juni började jag söka runt bland flyttfirmor för att få kostnadsförslag.
Jag hade fått kostnadsförslag från några av dem, och jag bifogar dem.
Sen får man börja ringa runt o fråga om flyttdatumet är möjligt! Jag ringde 13 olika flyttfirmor o alla var fullbokade.
Sen fick jag tag i flyttfirman Orkar Inte som kunde, den 30 juni endast, så jag fick flytta mitt flyttdatum, samt fick ett preliminärt kostnadsförslag av dem.
Här är våran mailkommunikation ang kostnadsförslaget mellan mig o flyttfirman Orkar Inte:

Hej Maria,Jag bekräfta flyttning den 30 Juni kl 1300, priset bli 1050 kr i timmen 3 män och en lastbil.Flystädning bli 300kr i timmen per person, 2 män minst 3 timmar den 30e eller den 01 Juli.Företaget innehar f-skatt sedel och försakring.Flyttning kan ta ungerfär 5 timmar, städning ungefär 4-5 timmar,pianot kosta mellan 1500 kr till 2000kr.
Mvh,Clay orkarinte.se

Där skriver han att flytten kan ta 5 tim a 1050 kr= 5250 kr
Flyttstädning 4-5 tim a 300 kr=1500 kr
Pianot kostar att flytta 1500-2000 kr
Summa kostnadsförslag: 8750 kr
Summa kostandsförslag Ellinor fick av mig 7650 kr och 2000 kr för flytt av piano : 9650 kr

Clay, Orkar Inte skriver inget om momsen, om den är inräknad eller inte.

Hur kunde jag veta hur många timmar min flytt skulle gå på?
Hur kunde jag veta hur mkt en flytt ska kosta exakt?

Tre trappor utan hiss gjorde att flytttiden blev längre. Och att flyttfirmans lastbil inte var tillräckligt stor för en flyttomgång. Så Bagarmossen-Blackeberg i två omgångar, gjorde också flytttiden längre.
Jag hade, vid tiden för flytten, hemtjänst för endast vanlig städning, så flyttstäd var också ett nödvändigt behov.
Så därför denna summa 17 125 kr på flytten.

Tycker det är konstigt att jag ej fick ngt besked från Ellinor i tid, fick ringa hennes sommarvikarie som meddelade mig beslutet på telefon den 28 juni, 2 dagar innan jag skulle flytta och då var det försent att avboka flyttfirman och då var det försent att försöka få tag i flytthjälp från vänner.
Beslutet kom långt senare, i min brevlåda den 1 juli 2010.

Varför kunde Ellinor inte ringa mig tors den 24 juni då beslutet togs och lämna beslutet till mig personligen på telefon, när hon visste om min situation?
Då hade jag kunnat avboka och skaffa flytthjälp från vänner!
Det är en fråga som jag verkligen undrar över.

Jag sökte för flytt/flyttstäd, dubbla hyror, pga byte av bostad inom Svenska Bostäder AB som var nödvändig för min livssituation.
Vid ekonomisk beräkning enligt Ellinor Westin hade jag ett normöverskott på 18 684 kr. (Pga jag hade väntat på att Försäkringskassan skulle fastställa min sjukpenning, och att jag hade väntat på min sjukpenningersättning under en längre tid och då fick jag den i början av juni, för april/maj.)
Flytt, 17 125 kr samt dubbla hyror i juli, 8 391 kr : 25 516 kr-18 684 kr: 6 832 kr som jag hävdar ha rätt att få för juli.



I denna tvist, står jag, enskild människa, mellan Skarpnäcks Stadsdelsnämnd och Flyttfirman Orkar Inte.
Jag som den 18 mars fick ett fruktansvärt besked som gjorde att hela min jord rämnade. Och som gjorde att jag inte fungerade i vardagen i flera månader.
Nu 6 mån har chocken släppt lite, och jag kan fungera bättre i vardagen, och vill nu kämpa för rättvisan!

Jag som trodde att socialtjänstlagen var till för dem svaga och utsatta i samhället.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar