Sidor

torsdag 9 september 2010

Är färdtjänsten kollektivtrafikens Rolls Royce?

Är färdtjänsten kollektivtrafikens Rolls Royce?

För snart 7 år sedan gjorde jag ett försök att uppmärksamma allmänheten om de brister som fanns i Göteborgs kollektivtrafik. Hemsidan ”Västtragik” (som var en ordlek med trafikhuvudmannens namn Västtrafik) visade på den solklara diskriminering rörelsehindrade utsattes för. För att göra en lång historia kort väcktes allmänhetens opinion och Västtrafiks irritation. Allmänheten var till 98% på min sida och såg tydligt de orättvisor som fanns (och till stor del fortfarande finns än idag). De sista 2% som tyckte jag gnällde lät meddela (nästan alltid anonymt) att jag borde sluta gnälla och åka färdtjänst istället.

Kanske inte så märkligt att folk verkar tro att färdtjänst är lyxigt om man inte har stiftat bekantskap med den. De som själva har åkt färdtjänst vet att ordet lyx är knappast något som man tänker på om man nämner ordet färdtjänst. I Göteborg försöker man tvätta sitt skamfilade rykte genom att byta namn på ”färdtjänst” till ”anropsstyrd kollektivtrafik”. Affärsområdeschefen för den anropsstyrda kollektivtrafiken, Lars Wollter, gör sitt bästa för att sprida lite stjärnglans över den gamla färdtjänsten. I en ledare i Västtrafiks interntidning “Strålkastaren” skriver Lars Wollter följande:


(Klicka på bilden för att förstora)
[…] Det här sättet att resa uppfattar många av våra resenärer som lite lyxigt. Därför drar jag gärna paralleller mellan vår anropsstyrda trafik och bilvärldens lyxsymbol Rolls Royce. […] Jag är stolt över att jobba på Västtrafik som gör så stor nytta för så många i vårt samhälle. Extra stolt är jag över att vara ansvarig för kollektivtrafikens Rolls Royce, den anropsstyrda trafiken. […]

Ganska ofta kommer Rolls Royce-bilar med chaufför. Inga fler liknelser lyckas jag komma på mellan färdtjänst och det lyxiga bilmärket. Hur tusan kom de i första hand på den fantastiskt långsökta tanken att nämna “Rolls Royce” och “färdtjänst” i samma mening?

Lars Wollter slår sig offentligt för bröstet och meddelar i sin ledare att han lyckats uppnå en nästan helt fläckfri service. 4,6 på en 5-gradig skala och ord som lyx för tankarna i mitt huvud till en reseservice som åtminstone tar en dit man vill precis när man vill.

Det är klart att folk tror att färdtjänst är lyxigt när de läser Lars Wollters lögner. Tänk om Lars själv skulle tvingas åka färdtjänst, då hade han upptäckt följande:

Han hade inte kunnat ha kvar sitt jobb, för i Göteborg får man 60 tur- och returresor per år. Ungefär en resa per vecka. Då ska han lyckas med den logistiska akrobatiken att få ihop jobb, shopping, läkarbesök och allt som hör livet till på en resa per vecka. Socialt liv? Skulle inte tro det!
Att passa tider blir en omöjlighet. Du vet inte om du får en ofrivillig sight-seeing över halva stan då du ska samåka med människor som ska åt ett helt annat håll. Wollter tycks dessutom ovetandes om problemet med uteblivna resor. Inte heller yppas det vanliga problemet med de otaliga förseningarna eller det omvända problemet där emellanåt färdtjänstfordon som kommer så tidigt, väntar och far iväg innan avtalad tid.
Att planera sin vecka blir svårt då man långt i förväg ska bestämma då man måste åka. Handen på hjärtat Lars, kan du säga då du slutar jobbet nästa tisdag på 5 minuter när?
Att vara en börda för miljön och tärande på ekonomin i kommunerna. För att inte tala om din egna plånbok. Färdtjänst är bra mycket dyrare än att åka kollektivt.
Att känna att man är till besvär i största allmänhet och tvingas acceptera de särlösningar som färdtjänst innebär. Att vara utlämnade till överbelastade förare kan också innebära en mentalt ansträngande resa.
När jag visat ledaren för de som verkligen vet – de resenärer som nyttjar färdtjänst så blir det antingen fulla i skratt eller uppgivna och uppriktikt ledsna. “Är det såhär folk tror att vi har det? Lyx!?”. Till och med den fokusgrupp som regelbundet diskuterar färdtjänstens många tillkortakommanden har påvisat uppenbara brister i Västtrafiks sätt att betygsätta sina egna tjänster. Robert Kindberg, ombudsman för DHR i Göteborg med mångårig erfarenhet av att driva färdtjänstfrågor kallar Västtrafiks egna undersökning för lögn.

Robert berättar samma historia som jag hört från fokusgruppen för färdtjänstfrågor att många av de äldre resenärerna (folk som är äldre än 65 år utgör ca 80% av resenärerna tror att deras resor kan bli indragna om de kritiserar färdtjänsten. Dessutom är frågorna utformade så att det inte finns utrymme för negativa svar och kritik, menar Robert som får ta emot många klagomål och historier då det gått riktigt snett.

Ja, och visst hör det till ovanligheterna – men undertecknad har faktiskt brutit benet vid en färdtjänstresa pga att föraren inte spänt fast en rullstol.

Visst är det bra att färdtjänst finns som en sista utväg – men om Västtrafik med enkla och billiga medel anpassat sin kollektivtrafik så hade det varit en vinstaffär utan dess like. En färdtjänstresa kostar kommunen 21 gånger mer än ifall passageraren kunnat välja ett miljövänlig, ekonomiskt, praktiskt och socialt fungerande alternativ.

Vi som tvingas åka färdtjänst gör det för att vi måste. Om vi hade kunnat åka vanlig kollektivtrafik så hade valet varit (och nu tror jag att jag kan tala för alla) solklart. Tänk att kunna få åka spontant. Att inte behöva bestämma ett dygn innan när du nästa helg känner för att åka hem från festen. Att kunna ta sig till sin släkt på julafton (eller annan helg då alla vill åka och alla färdtjänstförare vill vara lediga). Tänk att få kunna åka med vemsomhelst – sina vänner -till och från tillställningar. Kan du, Lars Wollter, med fem minuters marginal säga då du beger dig från jobbet nästa tisdag? …eller du kanske tar dig till och från jobbet på annat vis än färdtjänst?

Vi hoppas att Lars Wollter snarast tar sitt uppdrag på allvar och återvänder till samma planet som de kunder som åker färdtjänst.

Färdtjänst är inte lyx. Det är ett icke fullgott substitut till kollektivtrafik.


Etiketter: Anropsstyrd kollektivtrafik, Färdtjänst, Fokusgrupp, Kollektivtrafik, Lars Wollter, Lyx, Rolls Royce, Strålkastaren, Västtrafik, Västtragik

Erik Ljungberg

5 kommentarer:

  1. Åkte med min 2 1/2 åriga son häromdagen med färdtjänst.
    Pga min sjukdom så är jag muskelsvag i armarna samt händer och därför bad jag chauffören om hjälp att bära min sovandes son i bilbarnstolen över till barnvagnen som stod precis vid bildörren.
    Chauffören sa:
    Varför ha barn, när man inte kan bära dem?

    SvaraRadera
  2. Mats Edin : Varför ha huvud om när man inte har hjärna
    Martin Lindström: Varför ha kropp om man inte har ett hjärta
    Magnus Bybrant: The färdtjänstchaufför from hell... Ja, det där var så j***a dumt att jag blir stum.

    SvaraRadera
  3. Sofia Fredén: Om du har kvar kvittot på den taxiresan ska jag ringa till dom och klaga, allvarligt! Villken superdumskalle han borde få eletriska chocker upp genom sitt bilsäte.

    Åsa-Lena Hjelm: Jag kunde inte sagt det bättre själv!!!

    Maria Eggers: Nu har jag ringt både taxibolaget och färdtjänsten och klagat!!!
    Tack för stödet till att ta sig själv på allvar och att agera gällande detta övertramp.
    Jag ville ha upprättelse, och det fick jag genom att berätta om detta övertramp både här och för dem som är ansvariga för sina chaufförers handlingar. Så det så!!!

    SvaraRadera
  4. Åsa-Lena Hjelm: Hurra!! Sånt gillar den äldre aktrisen!!!!!

    SvaraRadera
  5. Så nedslående att november -13 läsa detta, och inse att ingenting har hänt! Vi bor i Stockholm och min man är beroende av färdtjänst eftersom han har hjärtfel. Jag skjutsar så ofta jag kan, vilket är absolut avgörande för oss som barnfamilj, men eftersom jag arbetar heltid är det mycket som han ändå måste göra på egen hand.
    Han kan inte längre arbeta på fasta tider, eftersom det skiljer uppåt en timme på när beställd färdtjänst kommer. Han har fått gå ner i arbetstid, eftersom bara resorna tar så stor del av "arbetstiden". Förut hade han ofta möten, men nu har han fått andra arbetsuppgifter eftersom han aldrig vet när han kommer fram. Ofta "bommar" förarna körningar eftersom de inte hittar, då tar de helt enkelt en enklare körning och meddelar inte centralen att de släpper min man. Andra gånger åker de bara förbi adressen, eftersom min man pga köldkänslighet inte kan stå långa stunder utomhus och vänta i dåligt väder. Spontant umgänge, som du också skriver, är helt uteslutet eftersom det inte går att säga flera timmar i förväg när en fest förmodas bryta upp.

    Jag håller så med dig, även 2013 är det ett hån mot alla redan svaga att nämna färdtjänst och lyx i samma text!!!

    SvaraRadera