Sidor

torsdag 28 april 2011

Till Filippa Reinfeldt! Denna rehabilitering erbjuder vårt samhälle mig för närvarande, jag behöver en totalt annan rehabilitering!

Stiftelsen Humlegården
Box 36, 193 21 Sigtuna

E-mail: info@humlegarden.a.se Telefon:
08 505 553 00


Det Individuella Programmet

Programmet vänder sig till dig med ALS och är upplagt på tre veckor. I programmet ingår individuellt anpassad sjukgymnastik och arbetsterapi. Föreläsningar av neurolog, kurator och sjukgymnast ingår också.

Den sociala samvaron med andra med samma diagnos, är också en viktig del och kommer bland annat att ske i form av utlykter med fritidsledare.
Övriga teamet med logoped, psykolog, sjuksköterskor och rehabassistenter finns ju också vid behov.
Du har själv möjlighet att påverka programmet med egna önskemål om föreläsningar och aktiviteter.


Exempel på en rehabdag i programmet:
7.30 Frukost
9.10 Avspänning (Sittande / liggande avslappning)
10.00 Handträning (inmotorik för händer)
11.00 Medicinsk föreläsning av neurolog
12.00 Lunch
13.00 Individuell sjukgymnastik
14.00 Utlykt Stenige Slott
17.00 Middag
18.30 Musikfrågesport



Jag är en ung ALS patient och Hälso och Sjukvårdsnämnden hinner inte med i utvecklingen att ALS patienter blir yngre och yngre, och fler och fler. Jag som är mitt i livet, ensamstående med en 2 1/2 åring har andra rehabiliteringsbehov. De vill ge mig rehabilitering i en form som inte gynnar mig, bland äldre pensionärer och i en mer konservativ form. Och tyvärr, då är jag i en miljö med äldre och då blir jag bara mer påmind om min ålder och den brutala verklighet som är ett faktum. Jag behöver en rehabiitering som tänker mer holistskt, och där jag kan även få bearbetning av den enorma chock det var att få en sjukdom vid sådan ung ålder. Den bearbetning kunde jag få hos Mullingstorp. Mullingstorp är godkända hos Försäkringskassan men ej av HSN.
Samt

Akupunktur - Dr. Nie
Medicinsk yoga - Göran Boll
Andning - Rani Spets
Kinesologi - Ulf Kilman
Massage - Lena Hellgren
Healing - Diana Gullarbergs
Meditation - Carlos Santiago
Terapi - Anneli Efraimsdotter/Staffan Eller

Dessa rehabiliteringar är mkt välgörande för mig och som krävs för att jag ska bli bättre och förlänga livet. Detta accepterar inte landstinget.
Vet att t.ex. USA och Australien har kommit mycket längre angående att få rätt att välja sin egen rehabilitering.

Så Fhilippa; jag önskar ett möte med dig, snarast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar